Onze mensen zien CRM als een last. Hoe doorbreek ik dit?
Wanneer uw collega’s het CRM-systeem als een last ervaren, dan kloppen een aantal essentiële zaken niet.
Kijk nadrukkelijk naar de volgende elementen:
- Beperkt de vastlegging van informatie zich tot de meest relevante informatie
- Is het CRM-systeem te complex: te veel schermen, velden, knoppen
- Krijgen de medewerkers ook waarde uit het CRM-systeem (interessante relatie-informatie, rapporten, handige functies)
- Ondersteunt het CRM-systeem de onderlinge samenwerking tussen personen en afdelingen
- Sluit het CRM-systeem nog wel aan op de dagelijkse werkprocessen
Natuurlijk vergt het gebruik van een CRM-systeem inspanningen van medewerkers. De voordelen voor medewerkers en de organisatie moeten groter zijn dan de inspanningen. Op het eerste oog wordt het CRM-systeem veroordeeld als bovengenoemde aspecten binnen uw bedrijf niet in orde zijn. In de uitvoering van CRM bepaalt een systeem slecht 10-15% van het succes: de oplossingen voor beter CRM liggen meestal in heldere doelen, scherpe processen en waardevolle informatie. De meeste CRM-systemen zijn functioneel aanpasbaar en kunnen meegroeien met organisatie-ontwikkelingen. In de praktijk is het sleutelen aan processen en gedrag van mensen/afdelingen ook nodig om een sprong in klantgerichtheid te maken.
Een goede objectieve inventarisatie van de actuele situatie is in deze gevallen belangrijk. Helder Inzicht heeft hiervoor de CRM-update ontwikkeld. In deze analyse nemen wij kennis van de doelen van uw organisatie en de operationele realiteit van de verschillende medewerkers. Dit spiegelen wij aan de inzet van het CRM-systeem. Het resultaat van de CRM-update is een overzicht van concrete verbeteringen en een plan van aanpak om deze binnen 2-3 maanden door te voeren.