Helderinzicht: klantgerichtheid, CRM en cultuurverandering
030 246 79 51 info@helderinzicht.nl

Ons CRM-systeem is een kaartenbak

Ons CRM-systeem is een kaartenbak! Wat te doen?

Een magere geruststelling: bij zo’n 80% van de organisaties blijft CRM een (elektronisch) kaartenbak. Meestal beperkt de inhoud van CRM zich tot NAW+ gegevens (Naam, Adres, Woonplaats, telefoonnummer, contactpersonen) en registratie van wat activiteiten. Dit geeft u wel kans om het beter te doen dan uw concurrenten!

Oorzaken voor kaartenbak
Vijf oorzaken waardoor een CRM-systeem een elektronische kaartenbak is geworden:

  • Gebruikers vinden het CRM-systeem te complex, gebruiksonvriendelijk en/of niet praktisch
  • Er staat geen actuele of relevante informatie over relaties in het CRM-systeem
  • Het CRM-systeem biedt gebruikers onvoldoende functionele voordelen
  • Het management haalt stuurinformatie niet uit het CRM-systeem
  • Er zijn teveel persoonlijke CRM-systemen (Outlook, Excel, enz.) naast het CRM-systeem

Wat kunt u hieraan doen?
Met een paar slimme aanpassingen kunt u de waarde van uw CRM-systeem direct verhogen. Veel winst behaalt u door het CRM-middel (weer) aan te laten sluiten op de dagelijkse werkprocessen. Door de inrichting van het CRM-systeem sterk te vereenvoudigen, verbetert u de gebruiksvriendelijkheid voor uw medewerkers. En als u het relatieprofiel aanscherpt, levert uw CRM-systeem onmiddellijk meer informatiewaarde op.

Boeken van resultaat in lastige omstandigheden
De oplossingen liggen voor het grijpen. Toch is het lastig voor veel organisaties om verbeteringen echt door te voeren. Vaak zijn emoties rond het systeem bij gebruikers al hoog opgelaaid. Of onderlinge belangen verschillen teveel. Laat je dan bijstaan door Helder Inzicht. Als CRM-coach helpen wij met advies en zetten prioriteiten op scherp. In een aantal werksessies ondersteunen wij je om het CRM-systeem weer waardevol te verankeren in de dagelijkse praktijk.
Meer informatie over de CRM-coach van Helder Inzicht>

Comments are closed.